Vervoer

  • Beperkt uw lichamelijke of verstandelijke beperking u bij het reizen?
  • Wilt u op familiebezoek of een dagje erop uit, maar is reizen met het openbaar vervoer lastig? Of rijdt het openbaar vervoer niet op het tijdstip waarop dat voor u nodig is, bijvoorbeeld omdat u ’s nachts wilt reizen?
  • U heeft dan misschien recht op een Wmo-maatwerkvoorziening

Welke voorzieningen zijn er?

Voor iedereen die actief mee wil doen aan de samenleving is er Katwijk Rijd(t) Mee. Vervoer vóór en dóór inwoners van Katwijk. U krijgt korting met een vervoersvoorziening van de Wmo, zoals een indicatie voor de Regiotaxi of een scootmobiel. U kunt ook zonder verwijzing gebruikmaken van Katwijk Rijd(t) Mee.

Rit bestellen? Bel op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur naar 071 303 12 80. U kunt ook een e-mail sturen naar katwijkrijdtmee@welzijnskwartier.nl.

Meer informatie over Katwijk Rijd(t) Mee vindt u op de website van het Welzijnskwartier.

De volgende onderdelen vallen onder Katwijk Rijd(t) Mee:

  • De Wijkhopper 
  • ANWB-automaatje
  • Fietsmaatje

Met Regiotaxi Holland Rijnland reist u per taxi in de regio. U vraagt het vervoer met de Regiotaxi aan met een melding Wmo. Met een Wmo-vervoersindicatie reist u met een speciaal tarief binnen een straal van 25 kilometer. Uw rolstoel kan mee. Wilt u buiten de tijden van het openbaar vervoer reizen, dan kunt u uw specifieke vervoersvraag indienen met een melding Wmo.

Valys kunt u gebruiken voor ritten van meer dan 25 kilometer.

Valystaxi's halen u thuis op en kunnen u:

  • naar bijvoorbeeld het station brengen en op een volgend station weer ophalen
  • Van deur tot deur brengen

Om gebruik te maken van Valys heeft u een Valyspas nodig. Die vraagt u aan via de website van Valys

Valys is er voor iedereen die:

  • vanuit de Wmo recht heeft op vervoer
  • vanuit de Wmo recht heeft op een rolstoel of scootmobiel
  • een gehandicaptenparkeerkaart van de gemeente heeft
  • een ov-begeleidingskaart heeft

Aanmelden Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)

Wilt u weten of u recht heeft op een voorziening uit de Wmo? Vul het hulpvraagformulier Wmo in. In het formulier beschrijft u uw situatie en de ondersteuning die u nodig heeft.

U kunt ook het papieren formulier (pdf, 102 KB) invullen en opsturen.

Na ontvangst van het formulier neemt een medewerker van het Wijkteam binnen 10 werkdagen contact met u op. Dit kan vanwege drukte soms wat langer duren. Is er sprake van spoed? Neem alleen dan zelf contact met ons op. Hiervan is sprake als u in uw omgeving niemand heeft die u kan helpen, bijvoorbeeld de eerste dagen na uw ontslag uit het ziekenhuis. Vaak is dan een huisbezoek nodig. Tijdens dit bezoek bespreekt u uw situatie en zoekt u samen met een consulent van de gemeente naar een geschikte oplossing. Is de uitkomst dat u professionele hulp nodig heeft? Dan moet u er rekening mee houden dat het op dit moment ongeveer 6 tot 12 weken duurt voordat er hulp geleverd kan worden.

Illustratie formulier

Hulp bij formulieren

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier? Ga dan langs bij de Formulierenbrigade.

Meer over de Formulierenbrigade

Eigen bijdrage Wmo

  • Voor de ondersteuning die de gemeente vanuit de Wmo biedt, betaalt u in veel gevallen een eigen bijdrage
  • U betaalt nooit meer eigen bijdrage dan uw hulp vanuit de Wmo kost
  • De eigen bijdrage wordt berekend door het Centraal Administratie Kantoor (CAK)

Meer weten?

Wilt u meer weten over de soorten hulp en ondersteuning met vervoer? Neem contact op met het Wijkteam. Een afspraak bij het Wijkteam kost u niets. U kunt telefonisch vragen om een afspraak via het algemene nummer van de gemeente: 071 406 50 00. Binnen 10 werkdagen neemt iemand van het Wijkteam contact met u op.

Contact met het Wijkteam