Veelgestelde vragen restafvaltarief
Vanaf 2025 gaat u apart betalen om restafval weg te gooien. Dat noemen we het restafvaltarief. Wij begrijpen dat u hier misschien vragen over heeft. Lees hieronder de veelgestelde vragen over het restafvaltarief.
Hoe werkt het restafvaltarief?
U betaalt elk jaar afvalstoffenheffing aan de gemeente voor het verwerken van afval. Vanaf 2025 bestaat de afvalstoffenheffing uit 2 delen: een vast tarief en een variabel tarief. Het vaste tarief is vanaf 2025 lager dan u nu betaalt.
De variabele kosten worden gebaseerd op hoe vaak u uw restafval weggooit. Door afval goed te scheiden en het weg te gooien in de container waar het thuishoort, houdt u minder restafval over. Dat is beter voor uw portemonnee.
Nee. Het restafvaltarief is uitsluitend voor het weggooien van restafval. De kosten voor pmd, gft-e, papier en andere soorten afval dan restafval zitten in het vaste tarief van de afvalstoffenheffing. Hier hoeft u niet apart voor te betalen.
Voor restafval betaalt u per keer dat u uw grijze minicontainer aan de weg zet of restafval weggooit in een ondergrondse verzamelcontainer. Uw minicontainer staat geregistreerd op uw woonadres.
Maakt u gebruik van ondergrondse verzamelcontainer? Dan wordt het restafvaltarief bepaald door de keren dat u uw milieupas aanbiedt om de container te openen. Binnenkort kunt u in de Afvalwijzer(Verwijst naar een externe website) app bijhouden hoeveel restafval u weggooit en hoeveel dat kost.
Nee. Het restafvaltarief wordt alleen berekend als u de ondergrondse verzamelcontainer (helemaal) opent met uw milieupas en daarna weer (helemaal) dicht doet.
Het restafvaltarief is berekend op de inhoud van de container. De ondergrondse verzamelcontainers in onze gemeente waren niet allemaal even groot.
Al deze containers hebben nu een trommelinhoud van 60 liter. Zo kan iedereen per keer dezelfde hoeveelheid restafval weggooien en wordt het restafvaltarief voor iedereen eerlijk berekend.
Door afval goed te scheiden, hoeft u minder restafval weg te gooien en minder restafvaltarief te betalen. Afval dumpen in de openbare ruimte leidt alleen maar tot meer rommel en hogere opruimkosten voor de gemeente.
Dat is zonde, want daar betalen we uiteindelijk allemaal aan mee. We zetten extra handhavers en een grondstoffencoach in om zwerfafval naast ondergrondse verzamelcontainers of andere plekken in de openbare ruimte te voorkomen.
Regelingen voor speciale doelgroepen
Voor gezinnen met kinderen tot 5 jaar komen speciale luiercontainers. Hier kunnen zij gratis hun luiers in weggooien met hun milieupas. Zij hoeven dit niet aan te vragen en krijgen automatisch toegang tot deze containers.
Inwoners met onvermijdbaar medisch afval (zoals incontinentiemateriaal of afval van een stoma of dialyse) en inwoners die in aanmerking komen voor kwijtschelding krijgen korting op het restafvaltarief.
Is uw kind niet op uw woonadres ingeschreven (co-ouderschap) of is uw kind 5 jaar of ouder? Dan kunt u vanaf 1 december via onze website toegang vragen tot de luiercontainers.
Voor kleinkinderen en visite is er geen aparte regeling, omdat dit moeilijk te controleren is. U mag de milieupas van het huishouden van het kind lenen om de luiercontainer te openen.
Inwoners met een laag inkomen kunnen kwijtschelding van gemeentebelastingen aanvragen. Dat is wettelijk vastgelegd. De gemeente bepaalt van welke belastingen kwijtschelding mogelijk is.
Inwoners van gemeente Katwijk die in aanmerking komen voor kwijtschelding, hoeven het vaste deel van de afvalstoffenheffing niet te betalen en mogen hun restafval een aantal keer per jaar gratis weggooien.
Afvalbeleid
In Europa gelden strenge regels rondom afval en recycling. Restafval verbranden wordt steeds duurder en slecht voor het milieu. Als we ons afval goed scheiden, kunnen we meer materialen hergebruiken om nieuwe spullen van te maken.
Dit is duurzamer en goedkoper, omdat we minder nieuwe grondstoffen hoeven te gebruiken om producten van te maken. Daarom wil de Nederlandse overheid de hoeveelheid restafval verminderen. Het doel vanaf 2025: maximaal 100 kilo restafval per persoon per jaar.
In 2023 was dit in gemeente Katwijk nog 163 kilo per jaar. Gemeenten met een restafvaltarief hebben vaak minder restafval, wat aantoont dat dit systeem effectief kan zijn. Door afval beter te scheiden, kunnen we de kosten verlagen en bijdragen aan een beter milieu.
Nascheiding betekent dat we het afval niet gescheiden aanbieden en pas achteraf sorteren. Dat lijkt misschien makkelijker, maar hierdoor gaan nog teveel materialen verloren die we kunnen hergebruiken.
Nascheidingsmachines kunnen maar een beperkte hoeveelheid pmd uit het restafval halen. Gft-e, papier, glas en textiel moeten we nog steeds apart inzamelen. Daarnaast zijn er in Nederland niet genoeg sorteermachines om al ons afval achteraf te scheiden.
Dat is niet waar. Het afval dat in gemeente Katwijk wordt gescheiden, komt bij verschillende bedrijven terecht die dit verwerken of hergebruiken om nieuwe spullen van te maken.
Als afval in een verkeerde container terechtkomt, kan die lading afval worden afgekeurd en verbrand. Daarom is het zo belangrijk om uw afval goed te scheiden en in de juiste container te doen.
Nee. De kosten voor afvalbeheer worden betaald met de afvalstoffenheffing. Dit is een belasting die alleen voor afvalbeheer gebruikt mag worden. Als er geld overblijft, is dit een reserve. Als er geld tekort is voor afvalbeheer, wordt dat uit deze reserve gehaald. Zo blijven de kosten stabiel.
Verenigingen verdienen geen geld aan afval, maar krijgen soms een subsidie door oud papier op te halen. De opbrengst is dan voor hun eigen activiteiten binnen de vereniging of voor een goed doel.