Paspoort of identiteitskaart

Online paspoort of identiteitskaart aanvraag voorbereiden (vanaf 12 jaar)

  • U kunt online de aanvraag voor een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) voorbereiden via onderstaande knop.
  • Log in met DigiD, vul uw gegevens in en betaal met iDeal.
  • Let op: maak binnen 2 maanden na aanvraag een afspraak bij het gemeentehuis om de aanvraag af te ronden. Bekijk hieronder wat u meeneemt naar de afspraak. 
  • Als de aanvraag afgerond is ligt uw paspoort of ID-kaart na 6 werkdagen klaar. Maak voor het ophalen ook een afspraak.
Inloggen met DigiD Paspoort of ID-kaart online aanvragen Afspraak aanvraag afronden bij de balie
Waarschuwing:

Eind september geen spoedpaspoort mogelijk

Vanaf 30 september 2024 komt er een nieuw paspoortmodel. Hierdoor kunt u op 25, 26 en 27 september geen spoedpaspoort aanvragen. Spoedaanvragen van 24 september worden wel op tijd geleverd. Reguliere aanvragen gaan door zoals normaal (dan ligt het paspoort na 6 werkdagen klaar). Voor dringende gevallen kunt u een nooddocument aanvragen bij de Marechaussee, maar het kan daar druk zijn.

Meenemen naar het gemeentehuis

Paspoort of ID-kaart ophalen

6 werkdagen na afronden van de aanvraag ligt uw paspoort of ID-kaart klaar. Maak een afspraak om deze op te halen via onderstaande knop of bel naar 071 406 50 00.

Afspraak ID-kaart of paspoort ophalen

Product Prijs (€)
Nationaal paspoort 83,85
Nationaal paspoort tot 18 jaar 63,40
Vluchtelingenpaspoort 63,40
Vreemdelingenpaspoort 63,40
Zakenpaspoort 83,85
Tweede paspoort 83,85
Tweede paspoort tot 18 jaar 63,40
Faciliteiten paspoort 18 jaar en ouder 83,85
Faciliteiten paspoort tot 18 jaar 63,40
Nederlandse identiteitskaart 75,80
Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar 40,90
Toeslag spoedaanvraag 57,05
vervangende ID kaart persoon met uitreisverbod 40,90

Niet online aanvragen of jonger dan 12 jaar?

  • Maak een afspraak via onderstaande knop voor aan de balie.
  • Vraagt u een paspoort aan voor uw kind(eren)? Dan moeten zij ook zelf aanwezig zijn bij het aanvragen en ophalen.
Paspoort aanvragen bij balie ID-kaart aanvragen bij balie

Kunt u niet naar het gemeentehuis komen? Maak dan een afspraak voor een huisbezoek, bel 071 406 50 000.

Zie ook

  • Bel voor een afspraak: tel. 071 406 50 00
  • Geef aan dat het gaat om een spoedaanvraag voor een paspoort of identiteitskaart
  • Geef aan dat u voor 13.30 uur een afspraak wilt, dan ligt uw nieuwe reisdocument de volgende werkdag vanaf 10.00 uur klaar
  • Voor een spoedaanvraag betaalt u extra kosten
  • Voor het ophalen maakt u een afspraak

  • Kinderen kunnen vanaf 12 jaar zelf hun identiteitskaart aanvragen.
  • Beide ouders of gezaghouders moeten toestemming geven bij:
    • de aanvraag van een identiteitskaart voor personen jonger dan 12 jaar
    • de aanvraag van een paspoort voor personen jonger dan 18 jaar.

Toestemming geven kan op de volgende manieren:

  • Beide ouders/gezaghouders gaan mee voor de aanvraag en nemen allebei een geldig identiteitsbewijs mee
  • 1 ouder/gezaghouder gaat mee voor de aanvraag. De andere ouder/gezaghouder geeft schriftelijk toestemming. Neem van beide ouders/gezaghouders een (kopie van een) geldig identiteitsbewijs mee. Als je 1 ouder/gezaghouder hebt, hoeft alleen deze persoon toestemming te geven
  • Ben je tussen de 12 en 18 jaar en kom je alleen naar de afspraak? Beide ouders/gezaghouders moeten dan schriftelijk toestemming geven. Neem van beide ouders/gezaghouders een (kopie van een) geldig identiteitsbewijs mee.

Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen.

De marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende ouder het ouderlijk gezag heeft. Zij hebben hiervoor toegang tot de Basis Registratie Personen (BRP). Als dit niet voldoende informatie geeft, kan dat voor de marechaussee aanleiding zijn om een onderzoek te starten.

Wilt u meer weten over de controle op de luchthaven? En wat u kunt doen om een controle vlot te laten verlopen? Lees meer op www.marechaussee.nl.

  • Meld de vermissing online. Login met Digid en vul de gegevens in
  • Of maak een afspraak voor het aangeven van diefstal of vermissing en voor het aanvragen van een nieuw reisdocument. Dit kan online of bel 071 406 50 00 als u alleen de vermissing wilt doorgeven
  • Een vermissing door een misdrijf (inbraak, overval of zakkenrollen) geeft u aan bij de politie.

We registreren de vermissing om fraude en misbruik te voorkomen. Uw paspoort of id-kaart is vanaf het moment van het registreren van de vermissing niet meer geldig.

Het zonder een aannemelijke reden als vermist opgeven van ten minste 3 documenten in een periode van 5 jaar kan leiden tot opname in het 'Register paspoortsignaleringen'. Deze opname heeft gevolgen voor het recht op een reisdocument.

Inloggen met DigiD Vermissing paspoort of ID registreren Afspraak reisdocument vermist

Met een identiteitsbewijs kunt u digitaal inloggen bij bijvoorbeeld de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van een ID-kaart of paspoort ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD waarmee u de inlogfunctie kunt activeren.

Bij identiteitsfraude maken fraudeurs misbruik van identiteitsgegevens. Ze gebruiken bijvoorbeeld (een kopie van) iemands identiteitsdocument om een lening of telefoonabonnement mee af te sluiten en dat kan grote gevolgen hebben. Via deze link kunt u vinden welke voorzorgsmaatregelen u zelf kunt nemen om identiteitsfraude te voorkomen. 

Als u niet de Nederlandse nationaliteit heeft kunt u geen Nederlands paspoort of identiteitskaart aanvragen. U vraagt in dit geval uw identiteitsbewijs aan bij uw ambassade.

Heeft u een geldige verblijfsvergunning, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u in sommige gevallen een vreemdelingenpaspoort krijgen. Bijvoorbeeld wanneer u van uw eigen land geen reisdocument krijgt.

Bent u erkend als vluchteling, dan kunt u een vluchtelingenpaspoort krijgen. U moet in het bezit zijn van een verblijfsvergunning waaruit uw toelating als vluchteling blijkt. U kunt met het vreemdelingenpaspoort of vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst. Dit staat in de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001. Beide paspoorten vraagt u aan bij uw gemeente. En u kunt beide paspoorten in Nederland gebruiken als identiteitsbewijs.

Voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort en vluchtelingenpaspoort moet u een afspraak maken bij team burger- en vreemdelingenzaken; tel. 071 406 50 00.

Om te reizen in het buitenland heeft u een geldig reisdocument nodig. Als u dit niet heeft, kunt u in bepaalde gevallen een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Lees meer over de voorwaarden op www.marechaussee.nl.