Katwijkse huisstijl krijgt een nieuw jasje

Onze huisstijl krijgt na 15 jaar een nieuw uiterlijk. Het gaat om een volledige huisstijlontwikkeling. Voor allerlei middelen zijn ontwerpen gemaakt. En dit is zo efficiënt mogelijk gebeurd, zodat we de investering terug kunnen verdienen. Een goed voorbeeld zijn de vuilniswagens. Deze komen voortaan wit uit de fabriek en worden voorzien van stickers. Dit is in aanschaf en onderhoud goedkoper dan de huidige werkwijze, waarbij de wagens in twee kleuren worden gespoten. Daarnaast werken we vanaf nu niet meer met voorbedrukt logopapier, maar printen we, als we kiezen voor een brief in plaats van een email, het logo op de brief.

Bij vervanging: nieuwe huisstijl

Het logo en de bijbehorende huisstijl van de gemeente Katwijk is ontworpen in 2005 en sinds de fusie tussen Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg op 1 januari 2006 in gebruik. Nu het gemeentehuis is verbouwd en alle medewerkers op één plek kunnen werken, kwam er een natuurlijk moment om de huisstijl op te frissen en zonder extra kosten verder uit te rollen op borden, de website en het correspondentiemateriaal. Hier is bestaand voorlichtingsbudget voor gebruikt. Vanaf nu gebruiken we bij vervanging van bestaande materialen de nieuwe huisstijl.

Herkenbaar

De huisstijl blijft herkenbaar. De golvende elementen zijn strakker vormgegeven, maar blijven een verwijzing naar de drie voormalige dorpen Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. De golven staan ook voor de wind, het water en de zee, die zo kenmerkend zijn voor onze gemeente. Het kleurenpallet is uitgebreid en blijft verwijzen naar de natuurlijke omgeving van Katwijk. Blauwe tinten voor het water, maar ook groene en beige tinten, die staan voor de duinen en het strand. Geel verwijst naar de zon en oranje past bij het Koningsgezinde karakter van de dorpen. Waar eerder harde kleuren werden gebruikt, zijn er nu ook allerlei tinten mogelijk. Dit biedt veel meer mogelijkheden in de uitwerking.

Vier dorpskernen

Naast het logo wordt in de huisstijl ook gebruik gemaakt van vormelementen. De vier vormen weerspiegelen de vier dorpskernen: Katwijk aan den Rijn, Katwijk aan Zee, Rijnsburg en Valkenburg. Er is bewust gekozen voor deze historische kernen. In sommige gevallen zijn de kernen weer onderverdeeld in wijken, maar dit kan in de tijd veranderen. Zo wordt een deel van Valkenburg, namelijk de locatie van het voormalig vliegkamp een nieuwe wijk met de naam Valkenhorst. Het blijft echter altijd een deel van de historische kern Valkenburg.

Herkenbaar en no-nonsense

Met deze nieuwe huisstijl kan de gemeente Katwijk weer jaren vooruit. Het is herkenbaar en gedegen, no-nonsense en toekomstgericht. Kernwaarden die passen bij Katwijk en haar inwoners. De komende tijd zullen zowel de oude als de nieuwe huisstijl in het straatbeeld terug te vinden zijn.

Naar overzicht