Logo gemeente Katwijk

Identiteitskaart

Een identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak. Voor het afhalen hoeft u geen afspraak te maken. Het aanvragen én ophalen doet u zelf. U betaalt de kosten bij de aanvraag. De identiteitskaart ligt na 5 werkdagen voor u klaar.

Wilt u een identiteitskaart aanvragen?
Maak een afspraak!

Nu een afspraak maken

Wat neemt u mee?

Bent u ouder dan 12 jaar?

  • Alle reisdocumenten die in uw bezit zijn (zowel paspoorten als identiteitskaarten, ook de verlopen documenten).
  • Een recente, goed gelijkende pasfoto die aan alle eisen voldoet.

Ben je jonger dan 12 jaar?

  • Schriftelijke toestemming van beide ouders (of van degene die het gezag heeft over jou). Gebruik hiervoor het toestemmingsformulier. Je moet aanwezig zijn bij het aanvragen én ophalen van de identiteitskaart.
    • Om de echtheid van de handtekening op het toestemmingsformulier te controleren verzoeken wij u een geldig legitimatiebewijs (of een kopie hiervan) van u als ondertekenaar mee te nemen.
  • Alle reisdocumenten die in jouw bezit zijn (zowel paspoorten als identiteitskaarten, ook de verlopen documenten).
  • Een recente, goed gelijkende pasfoto die aan alle eisen voldoet.

Kunt u niet naar het gemeentehuis komen?

Bent u vanwege medische of psychische omstandigheden niet in staat om voor de aanvraag naar het gemeentehuis te komen? Dan is er de mogelijkheid voor een huisbezoek.

Wilt u meer weten? Neem contact op met de afdeling Dienstverlening.

  • telefoonnummer (071) 406 50 00

Afhalen

Haal uw nieuwe document binnen 3 maanden na de aanvraag op. De gemeente is verplicht om de documenten daarna te vernietigen. Kom voor het afhalen zelf naar de gemeente, dit kan niet door een ander gedaan worden. Afhalen kan zonder afspraak binnen de gewone openingsuren.

Spoedaanvraag

Als u uw reisdocument sneller dan de standaard 5 werkdagen nodig heeft, dan kunt u de aanvraag doen via de spoedprocedure. Als u vóór 13.30uur uw aanvraag doet, kunt u de eerstvolgende werkdag vanaf 09.30 uur uw nieuwe reisdocument ophalen.

Let op: voor een spoedaanvraag moet u naast de kosten voor het reisdocument ook een extra toeslag betalen. Maak altijd een afspraak.

Reizen met kinderen

Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen.

De marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende ouder het ouderlijk gezag heeft. Zij hebben hiervoor toegang tot de Basisregistratie Personen (BRP). Als dit niet voldoende informatie geeft, kan dat voor de marechaussee aanleiding zijn om een onderzoek te starten.

Wilt u meer weten over de controle op de luchthaven? En wat u kunt doen om een controle vlot te laten verlopen? Kijk dan op de website van de marechaussee.

Verlies of diefstal

Bent u uw paspoort/identiteitskaart kwijt? Dan kunt u aangifte van vermissing doen bij de gemeente. Kijk hieronder het filmpje over identiteitsfraude. In dezelfde afspraak kunt u een nieuw document aanvragen als u alle benodigde spullen bij u heeft (kies voor afspraak maken na vermissing). Is uw document vermist door een misdrijf (inbraak, overval of zakkenrollerij) dan is het verstandig om dit bij de politie aan te geven. 

Maak altijd een afspraak als u aangifte van vermissing wilt doen. Vraagt u tegelijkertijd een nieuw document aan? Maak dan online een afspraak.

Wilt u alleen de vermissing doorgeven? Bel dan met de gemeente om uw afspraak te maken.

  • telefoon (071) 406 50 00